Tutkimus: Ruka-Kuusamon matkailun kasvu tuo alueelle merkittäviä taloudellisia ja työllisyysvaikutuksia – kasvua edellisvuoteen

Vuoden 2023 kuntakohtaiset tutkimustulokset matkailun tulo- ja työllisyysvaikutuksista ovat valmistuneet. Yhteensä 40 matkailualueen sekä Kaupan liiton teettämät tutkimukset matkailun tulo- ja työllisyysvaikutuksista muodostavat entistä kattavamman kokonaisuuden, sillä mukana on myös tärkeimpiä matkakohteita Lapista ja Itä-Suomesta. Koillismaalta Ruka-Kuusamo ja Taivalkoski ovat mukana Koillis-Suomen kehittämisyhtiö Naturpolis Oy:n alueelta teettämässä tutkimuksessa.

Ruka-Kuusamo on jälleen osoittanut olevansa yksi Suomen johtavista matkailualueista, kun vuoden 2023 matkailuselvitys paljastaa merkittäviä taloudellisia- ja työllisyysvaikutuksia alueelle. Matkailu tuotti Kuusamon alueelle 152,7 miljoonan euron välittömät tulot, mikä edustaa 17,34 prosenttia kaikkien toimialojen liikevaihdosta. Matkailutulo kasvoi edellisestä vuodesta 1,49 prosenttiyksikköä.

Merkittävät työllisyysvaikutukset Kuusamossa

Matkailu työllisti vuonna 2023 suoraan 696 henkilöä, mikä vastaa 17,67 prosenttia alueen kaikista henkilötyövuosista. Kun mukaan lasketaan matkailun kokonaisvaikutukset, jotka sisältävät välittömät ja kerrannaisvaikutukset, matkailun työllistävä vaikutus nousee 835 henkilötyövuoteen. Tämä korostaa matkailun merkitystä paikalliselle työllisyydelle ja elinvoimalle.

Matkailun vaikutus näkyy myös palkkatuloissa, jotka nousivat 25 miljoonaan euroon. Palkoista kertyi kunnallisverotuloja 1,8 miljoonaa euroa, mikä on merkittävä panos paikalliselle julkishallinnolle. Nämä luvut korostavat matkailun tärkeyttä Kuusamon taloudelliselle kehitykselle ja alueen hyvinvoinnille. Kuusamon kaupunginjohtaja Jouko Manninen kommentoi: ”Matkailun kasvuun on panostettu Kuusamossa pitkäjänteisesti yhdessä Ruka-Kuusamo Matkailu ry:n, elinkeinoyhtiö Naturpoliksen ja kaupungin toimesta. On hienoa, että työ alkaa tuottaa hedelmää ja Kuusamo on mukana globaalisti kasvavan teollisuuden alan kasvussa.”

Matkailuelinkeinon toimintaedellytyksien kehittämistyö jatkuu

Matkailutulo jakautui useille toimialoille, joista merkittävimmät olivat majoitus- ja ravitsemistoiminta (78 miljoonaa euroa), polttoaineen myynti ja vähittäiskauppa (47 miljoonaa euroa) sekä virkistys- ja muut palvelut (20 miljoonaa euroa). Nämä toimialat korostavat monipuolisten palvelujen merkitystä matkailun vetovoimalle ja taloudellisille hyödyille. Tämä tekee matkailuelinkeinosta myös yhden alueen talouden vahvimmista kulmakivistä.

Alueen toimijat jatkavat yhteistyötä matkailuelinkeinon toimintaedellytysten edistämiseksi. Matkailutulojen ja työllisyyden kasvu on jatkunut vakaasti, vaikka alue on joutunut kohtaamaan haasteita, kuten Venäjän hyökkäyssodan vaikutukset Itä-Suomessa. Tämä osoittaa Kuusamon matkailuelinkeinon resilienssin ja kyvyn vastata nopeasti muuttuviin tilanteisiin.

”On ilo lukea näitä tuloksia matkailuyhdistyksen puolelta ja todeta, että tehty työ on tuottanut hedelmää. Matkailun ympärivuotisuuteen on satsattu jo usean vuoden ajan, ja sitä kautta myös alan työpaikat ovat yhä enemmän ympärivuotisia”, sanoo Ruka-Kuusamo Matkailun puheenjohtaja Marko Säkkinen.

Matkailun tulo ja työllisyysselvitys laajenee – tänä vuonna mukana myös Itä-Suomi ja Lappi

Suomen merkittävimmät matkailukohteet toteuttivat viime vuonna ensimmäistä kertaa yhdessä laajan tutkimuskokonaisuuden. Tälle vuodelle tutkimuksiin mukaan saatiin edustusta myös Itä-Suomesta ja Lapista. Lisäksi ensimmäistä kertaa mitattiin myös koko Suomen matkailutulo samaa tutkimusmenetelmää käyttäen. Merkittävimmistä kotimaan matkakohteista tutkimusten ulkopuolelle jää ainoastaan Rovaniemi ja Kuopio. Näin ollen tutkimuskokonaisuus antaa ainutlaatuisen laajan kuvan koko matkailualan taloudellisesta ja työllistävästä vaikutuksesta Suomessa.

Tutkimuksiin osallistui yhteensä 40 matkailualuetta. Tutkimuksen toteutti matkailun tutkimukseen erikoistunut Visitory Oy.

Koko Suomen matkailun kokonaiskysyntä on laskettu myös tilastokeskuksen toimesta käyttäen matkailutilinpidon tilastojärjestelmää Kyseisellä menetelmällä ei ole tutkittu yksittäisten matkailualueiden ja kuntien matkailutuloa.

Tutustu Power BI -työkaluun, josta löytyy tutkimuksessa mukana olleiden kuntien tulokset: https://www.insights.visitory.io/fi/tourismincome

Anna-Riitta Sulander

Projektipäällikkö, Rethinking North – ympärivuotisuus matkailun menestystekijäksi -hanke

Koillis-Suomen kehittämisyhtiö Naturpolis Oy