Kuusamo-Kati–chatbot palvelee Kuusamon kaupungin kaikilla verkkosivuilla torstaista 9. syyskuuta kello 14 alkaen. Botin tunnistat Kuusamo-Katin omasta ponnahdusikkunasta, joka avautuu sivulla oikeaan alalaitaan.
Kati on tekoälyyn pohjautuva automaattinen asiakaspalvelija. Chatbottia on testattu kesän aikana kaupungin verkkosivuilla matkailun ja terveyspalveluiden sivuilla. Nyt botti osaa vastata myös muita toimialoja koskeviin kysymyksiin.
Kuusamo-Kati auttaa kuntalaisia sekä matkailijoita saamaan vastauksia kysymyksiin nopeasti silloin, kun muut asiakaspalvelijat eivät ole töissä. Chatbot palvelee arkisin kello 14-9 ja viikonloppuisin ympäri vuorokauden. Chatbotin käyttöönotto on osa kaupungin asiakaspalvelun kehittämistä, jota tehdään Digimuutos 3.0-hankkeen tuella.
Hankekunnat Kuusamo, Taivalkoski ja Kajaani ovat nyt Suomen kuntien eturintamassa tekoälyn hyödyntämisessä. Chatbot hyödyntää tekoälyä ymmärtämisessä ja oikeiden vastausten antamisessa. Vastaukset sille on syöttänyt ihminen ja näistä vastauksista botti valitsee sen, joka parhaiten palvelisi asiakasta.
Kuusamo-Kati harjoittelee edelleen työtänsä ja kaikkia kuntalaisia kutsutaan mukaan opettamaan tekoälyä. Jokainen keskustelu Katin kanssa on tärkeä sen oppimisen kannalta. Chatbottia kehitetään jatkuvasti Digimuutos 3.0-hankkeen tuella yhteistyössä muiden kuntien kanssa.
Tule sinäkin mukaan talkoisiin opettamaan tekoälybottia! Voit myös antaa palautetta asiakaspalvelukyselyssä tai suoraan chatbotin keskustelussa.