Tee tapahtuman markkinoinnista ja viestinnästä suunnitelma. Mitä viestitään, milloin viestitään, missä kanavissa viestitään, kuka viestinnän tekee ja mitä siinä sanotaan tai mikä asia halutaan saada viestittyä. Olipa tapahtuma pieni tai suuri, viestintää tarvitaan aina jossain määrin.
Tapahtuman markkinoinnin pääkohdat
- Tapahtuman julkaiseminen: jos tapahtuma on uusi, sen julkaisemiseen kannattaa kiinnittää erityistä huomiota. Ennen kuin teet tiedotetta paikallislehtiin tai julkaiset sosiaalisessa mediassa mitään, varmista että tapahtuman ”kotipesä” on kunnossa. Nettisivuilta tulisi löytyä oleelliset tiedot: mitä, misä, milloin, mitä maksaa ja alustava ohjelma. Kun tapahtuma on julkaistu, siitä eteenpäin ”kotipesä” on oltava kunnossa koko ajan. Kotipesä kattaa tässä vaiheessa nettisivujen lisäksi kaikki valitut sosiaalisen median kanavat ja tapahtumakalenterit joihin on syötetty tietoa tapahtumasta. Tapahtuman saama julkisuus menee sivu suun, jos potentiaalinen kävijä ei löydä tapahtumasta sillä hetkellä mitään tietoja tai pysty ostamaan lippuja.
- ”Brändiviestintä”: kerrotaan tapahtumasta yleisellä tasolla mikä se on, jotta se saavuttaa oikeiden ihmisten kiinnostuksen. Jos tapahtuma on uusi, tähän kannattaa panostaa erityisen paljon. Myös vanhoista ja jo perinteisiksi muodostuneista tapahtumista kannattaa viestiä bränditasolla, sillä aina tulee uutta ja potentiaalista kävijää.
- Konkreettinen sisältö: yleisen viestinnän ohella kerrotaan konkreettisia faktoja tapahtumasta esimerkiksi ohjelmasisällöistä ja kaikesta mitä siihen kuuluu. Mieti asioita sellaisen henkilön kannalta, joka ei tiedä tapahtumasta mitään. Tapahtumajärjestäjän tehtävä on kertoa sisällöstä niin kiinnostavasti, että se houkuttelee kävijöitä tapahtumaan. Tämä viestintä luonnollisesti kiihtyy tapahtuman lähestyessä.
- Jälkiviestintä: tämä voi sisältää palautekyselyä, yleisesti osallistujien kiittämistä, kuvakollaasien jakamista tapahtumasta yms tapahtuman luonteen mukaisesti. Mikäli tapahtuma on toistuva, tässä yhteydessä on erinomainen paikka julkaista seuraavan tapahtuman päivämäärä.
Viestinnän sisältö
Tapahtuman lähestyessä huomioi seuraavat asiat:
- Saapuminen alueelle: varmista kulku autoilla ja busseilla, osoita pysäköintipaikat, huomioi polkupyöräilijät ja invapysäköinti, tarjoa tarvittavaa tietoa saapumisesta tapahtumaan.
- Palvelut alueella: varmista ruoka-, juoma- ja wc-palvelut, leikkipaikat lapsille, sisäänkäynnit, vesipisteet, infopiste ja narikka.
- Kuvat ja videot: nykypäivän viestintä tarvitsee runsaasti visuaalista sisältöä. Jos tapahtuma on ensimmäistä kertaa, hanki kuvia esimerkiksi ilmaisista kuvapankeista tai käytä tekoälyn avustusta. Jos tapahtuma on aiemmin järjestetty, hyödynnä aiempia kuvia. Huomioi, että sosiaalisessa mediassa jokainen julkaisu tarvitsee kuvan tai videon. Varaa rahoitusta kuvaajan palkkaamiseen tapahtumaa varten.
Kriisiviestintä
Tapahtumien osalta kriisiviestinnästä on laadittava suunnitelma etukäteen. Mitä isompi tapahtuma, sitä tärkeämpi se on. Kriisiviestintää joudutaan suorittamaan, mikäli tapahtuman aikana tapahtuu asioita jotka johtavat esimeriksi tapahtuman peruuttamiseen ennen sen alkua tai tapahtuman keskeyttämiseen sen aikana. Onnettomuuksista viestii aina viranomainen, mutta niissäkin tapaukissa pitää olla itse tietoinen mitä tulee tehdä ja mitä ei.
Pelkästään se, että on miettinyt asioita etukäteen, helpottaa siinä tilanteessa kun kriisiviestintää joudutaan tekemään. Jokainen tilanne on aina yksilöllinen. Vinkkejä kriisiviestintään löytyy esimerkiksi tästä blogista.