Esiopetus perustuu Opetushallituksen laatimiin esiopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin. Esiopetusta järjestetään suomenkielisenä koulujen yhteydessä koko erillisessä esiopetusryhmissä tai yhdysluokkaopetuksena alkuopetuksen kanssa. Lapset ohjataan pääsääntöisesti oman oppilaaksiottoalueensa mukaiseen esiopetusyksikköön.
Esiopetus tutuksi
Esiopetus
-
Kuusamon kaupunki avustaa huoltajaa tai järjestää koulukuljetuksen esiopetuksen oppilaalle, jos koulumatka ylittää 3 kilometriä. Katso lisätietoja koulukuljetus-osiosta.
-
Lapsen on oppivelvollisuuden alkamista edeltävänä vuonna osallistuttava vuoden kestävään esiopetukseen tai muuhun esiopetuksen tavoitteet saavuttavaan toimintaan.
-
Huoltajat ilmoittavat lapsensa esiopetukseen alkuvuoden aikana: ilmoittautumisesta tiedotetaan tammi-helmikuussa paikallisessa lehdessä ja huoltajille lähetetään erillinen tiedote Wilma järjestelmässä.
-
Esiopetus on maksutonta ja se kestää pääsääntöisesti yhden vuoden.
-
Lapsella on oikeus saada esiopetusta täydentävää varhaiskasvatusta huoltajien työn ja opiskelun tai muun erityistarpeen perusteella. Taajaman esiopetuspäiväkodeissa Kirkkokedolla, Nilonkankaalla ja Tolpanniemessä, tarjotaankin esiopetuksen lisäksi varhaiskasvatusta. Sivukylien kouluilla puolestaan tarjotaan aamu- ja iltapäivähoitoa yhteistyössä koululaisten ap/ip-toiminnan kanssa.
-
Esiopetus perustuu Opetushallituksen laatimiin esiopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin, kaupungin esiopetussuunnitelmaa kattaa koko kaupungin. Yksiköillä ei ole omia yksikkökohtaisia opetussuunnitelmia. Opetussuunnitelma antaa perustan kaikelle esiopetuksen opetus- ja kasvatustyölle. Opetussuunnitelma on samanaikaisesti hallinnollinen ja pedagoginen asiakirja: se kertoo mitä esiopetuksessa opitaan ja miten siellä työskennellään. Esiopetusyksiköissä tehdään omat lukuvuositiedotteet, joissa yksikköä ja sen toimintaa kuvataan tarkemmin.
-
Esiopetusta järjestetään kouluvuoden aikana n. 700 tuntia. Esiopetuspäivän pituus on pääsääntöisesti 4 tuntia. Päivä rakentuu yhteisistä toimintahetkistä, pienryhmätoiminnasta, lounaasta ja ulkoilusta.
-
Esiopetuksen arviointi perustuu esiopetuksen yleisiin tavoitteisiin ja lapsen esiopetuksen oppimissuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin. Esiopetuksen arvioinnin avulla suunnitellaan ja kehitetään opetusta sekä tuetaan jokaisen lapsen oppimista, kasvua ja hyvinvointia.