Hyppää sisältöön

Oppilashuoltoa toteutetaan ensisijaisesti ennaltaehkäisevänä ja koko kouluyhteisöä tukevana yhteisöllisenä oppilashuoltona. Monialainen yhteistyö on oppilashuollossa keskeistä.

Oppilashuolto järjestetään yhteistyössä opetustoimen ja sosiaali- ja terveystoimen kanssa. Yksilökohtaista oppilashuoltoa toteutetaan yhteistyössä oppilaan ja hänen huoltajansa kanssa ottaen huomioon oppilaan ikä ja edellytykset. Tarvittaessa yhteistyötä tehdään myös muiden toimijoiden kanssa. Oppilashuoltotyötä ohjaavat luottamuksellisuus, kunnioittava suhtautuminen oppilaaseen ja huoltajaan sekä heidän osallisuutensa tukeminen.

Tutustu perusopetuksen oppimisen ja koulunkäynnin tukemisen toimintamalliin tästä: Oppimisen ja koulunkäynnin tukeminen (pdf)

Kuusamon peruskouluilla on käytössä mallit poissaolojen ennaltaehkäisyyn ja puuttumiseen. Nilon ja Rukan yläkoulujen sekä alakouluje poissaoloihin puuttumisen porrasmalleihin pääset tutustumaan alla olevista tiedostoista:

Kuusamon perusopetuksen yhteisöllisyyttä tukeva hyvinvoinnin vuosikello on koulun henkilöstön täydentyvä työväline koulun arjen työhön. Kello ei ole vielä täysin valmis ja tulemme päivittämään sen sisältöjä yhteistyössä koulun henkilöstön kanssa. Tutustu kelloon alla olevasta linkistä. Vasemman yläkulman alavetovalikosta (kolme viivaa) avautuu yksityiskohtaisempi sisältö.

Perusopetuksen yhteisöllisyyttä tukeva hyvinvoinnin vuosikello

Kajaanin ammattikorkeakoulun sosionomiopiskelijat ovat tehneet opinnäytetyönä

  • Kasvattajille nuorten tunnetaitojen tukemiseen -oppaan.

Opas sisältää teoriaa ja käytäntöä tiiviissä paketissa mm. tietoutta tunne- ja vuorovaikutuskasvatuksesta sekä yksinkertaisia harjoitteita asiaan liittyen. Sen voi tulostaan halutessaan luettavaksi sekä arkeen käyttöön. Vaikka opas on suunnattu nuorten huoltajille ja kasvattajille, niin oppaan tuomia vinkkejä voi hyödyntää ihan kaikenikäiset vauvasta vaariin. Lue/tulosta opas alla olevasta linkistä.

Opas kasvattajille nuorten tunnetaitojen tukemiseen

Oppilashuollon tukipalvelut

  • Koulukohtainen oppilashuoltoryhmä vastaa koulun oppilashuollon suunnittelusta, kehittämisestä, toteuttamisesta ja arvioinnista. Sitä johtaa opetuksen järjestäjän nimeämä edustaja. Oppilashuoltoryhmä voi tarvittaessa kuulla asiantuntijoita. Ryhmän keskeinen tehtävä on yhteisön hyvinvoinnin ja turvallisuuden edistäminen sekä muun yhteisöllisen oppilashuollon toteuttaminen ja kehittäminen.

  • Yksilökohtaisella oppilashuollolla tarkoitetaan oppilaille annettavia kouluterveydenhuollon palveluja, oppilashuollon psykologi- ja kuraattoripalveluja sekä yksittäistä oppilasta koskevaa monialaista oppilashuoltoa. Kouluterveydenhuollossa toteutettavat laajat terveystarkastukset sekä muut määräaikaistarkastukset ovat osa yksilökohtaista oppilashuoltoa ja niistä tehtävät yhteenvedot tuottavat tietoa myös oppilashuollon toteuttamiseen.

  • Joissakin opetusaineissa on joustavia opetusryhmiä. Perusryhmien oppilaista muodostetaan enintään 10 oppilaan pienryhmä, jossa oppilaan on mahdollisuus saada yksilöllisempää ja tehostetumpaa tukea koulutyöhön. Joustavissa ryhmissä edetään perusopetuksen opetussuunnitelman mukaisesti.

  • Kouluilla järjestetään osa-aikaista erityisopetusta. Opetus voi tapahtua samanaikaisopetuksena luokassa tai yksilö- ja pienryhmäopetuksena erityisopettajan omassa luokassa. Opetus on yleistä tukea, jota tarjotaan oppilaalle tilanteen ja tarpeen mukaan.

    Oppilaan, jolla on erityisen tuen päätös, opetus voidaan järjestää myös osittain tai kokonaan erityisluokalla.

    Oppilaalla on mahdollisuus saada tukiopetusta tarpeen mukaan eri oppiaineissa. Tukiopetuksesta sovitaan aineenopettajan kanssa.

  • Yleisen oppimäärän mukaan opiskeleville oppilaille voidaan laatia yleisen tai tehostetun tuen oppimissuunnitelma, jos oppilaan katsotaan tarvitsevan jatkuvampaa ja yksilöllisempää tukea koulutyössä. Oppimissuunnitelmaan kirjataan opiskelun tavoitteet, tarvittaessa yksittäisen oppiaineen painoalueet sekä kuvaus oppilaan tarvitsemista tukitoimista.

    Oppilaille, joilla on erityisen tuen päätös, laaditaan kirjallinen henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma (HOJKS).

  • Kuusamon kaupunki on ottanut käyttöön THL:n kehittämän LP -toimintamallin, johon sisältyy huoltajien kanssa käytävä LP -keskustelu. Keskustelu käydään tiettyinä ikävuosina.

    Lue lisää. Siirry sivulle Lapset puheeksi -toimintamalli.

  • Perusopetuslain mukaan jokaiselle oppilaalle tulee antaa oppilaanohjausta. Ohjaus on oppilaitoksen henkilöstön yhteistyötä.  Ohjauksen työnjaosta ja vastuualueista voit lukea lisää Kuusamon kaupungin perusopetuksen ohjaussuunnitelmasta.

    Ohjaustoiminta muodostaa kestävän jatkumon läpi koulupolun. Vuorovaikutteisena ja tavoitteellisena toimintana ohjaus tukee oppilaan oppimista, kasvua ja kehitystä. Ohjauksen tavoitteena on ohjata lapsia ja nuoria hyvään arkielämän hallintaan, edistää opintojen sujumista ja opiskeluvalmiuksien kehittymistä sekä tukea ura- ja koulutusvalintoihin liittyvissä päätöksissä. Tavoitteena on myös oppilaan itsetuntemuksen lisääminen, jotta hän oppii tunnistamaan omat vahvuutensa ja kehittämiskohteensa. Iän ja kehityksen myötä oppilaan oma osallisuus ja aktiivisuus lisääntyvät.

  • Koulukuraattorin tehtäviin kuuluu yksilöllinen ja yhteisöllinen oppilashuolto. Kuraattori antaa tarvittaessa oppilaille tukea elämän muutoksissa, koulunkäynnissä ja hyvinvointiin liittyvissä asioissa. Hän toimii yhteistyössä perheiden, koulujen ja muiden viranomaisten kanssa, sekä ohjaa tarvittaessa opiskelijan koulun ulkopuolisten tukipalveluiden piiriin.

    • Jaana Säkkinen, puh. 040 860 8755 (Lukio, KAO)
    • Olli Savolainen, puh. 040 860 8675 (Nilon, Nilonkankaan, Mäkelän ja Tolpanniemen koulut)
    • Julia Kuusela, puh. 040 663 9913, julia.kuusela@pohde.fi (Rukan, Nissinvaaran, Torangin ja Tolpanniemen koulut)

     

  • Koulunkäynninohjaaja työskentelee pääsääntöisesti tukea tarvitsevien yksittäisten oppilaiden tai pienten ryhmien ohjaajana sekä oppimistilanteiden tukijana luokassa.

  • Etsivä nuorisotyöntekijä tarjoaa 15 – 28 -vuotiaille vapaaehtoisuuteen perustuvaa yksilöllistä neuvontaa ja ohjausta. Työskentely nuoren kanssa voi olla keskustelua, neuvontaa, rinnalla kulkemista ja nuoren tutustumista eri palveluihin. Työn päällimmäisenä tavoitteena on syrjäytymisen ehkäiseminen sekä varhainen puuttuminen ja tukeminen. Nuoret tai huoltajat voivat olla yhteydessä etsivään tai nuoret voivat ohjautua asiakkaiksi yhteistyötahojen kautta.

    Lue lisää ja siirry sivulle Etsivä nuorisotyö.

  • Työskentelevät lasten ja nuorten keskuudessa koulun arjessa, kohteena 5.-9.-luokkien oppilaat ja heidän kanssaan työskentelevä henkilökunta. Tehtävänä tukea lapsia ja nuoria koulunkäynnissä, sekä pyrkivät lisäämään kouluviihtyvyyttä erilaisin keinoin yhteistyössä.

    Oli osa valtakunnallista SKY-pilottihanketta, jossa pyritään ennaltaehkäisemään poissaoloja sekä lisäämään kouluviihtyvyyttä. Työ jatkuu edelleen Kuusamon peruskouluilla.

    Koulukohtauttajien puhelinnumerot ja sähköpostisoitteet löydät sivulta Kasvatus- ja sivistystoimen yhteystietoja.

Opinto-ohjaajat